Doctor Who: Závoj smutku

Autor: Tommy Donbavand
Překlad: Tomáš Oakland
Nakladatelství Jota, Brno, 2014, 1. vydání

Doba děje: 23. a 24. listopad 1963, 22. říjen 1962 a 30. září 3006
Místo děje: Země (Dallas), planeta Semtis a TARDIS
Hl. postava: Doktor
Ved. postavy: Clara, Mae, Warren, Závoj(ové), Klauni Flip Flop a Třasořitka

Stručný děj:

Den po atentátu na J. F. Kennedyho se začnou lidem zjevovat tváře jejich zesnulých blízkých. Ty je psychicky týrají, čerpají z nich smutek, až někdy vyčerpají úplně všechno a jejich oběti zemřou. V tu chvíli se do Dallasu dostane i Doktor a snaží se tyhle tváře zastavit. Ukáže se, že se jedná o rasu Závojů, kteří putují po planetách a víceméně na nich ničí život. Doktor tedy odcestuje červí dírou na předchozí planetu, kterou závojové napadli a snaží se vyzkoumat, jak Závoje zastavit. Když objeví společenstvo Klaunů, kteří léčí zdejší lidi postihnuté Závoji, vezme je na Zemi, aby radost šířili i tam a pomohli tak Závoje odstranit. Nastane však zádrhel a Doktor se musí postavit svým nejsmutnějším zážitkům. Zvládne to? To se uvidí…

Zhodnocení:
Příběh

Samotný příběh, jakožto námět, se mi opravdu velice líbil. Ze začátku mi to sice přišlo trošku monotónní, ale jakmile se to pořádně rozjelo a příběh se naladil na tu správnou vlnu, bylo to fajn. Je to geniálně promyšlené s naprosto úžasným zvratem na konci a určitě bych si to dokázala představit jako epizodu seriálu. Možná je dokonce škoda, že to epizoda nebyla, protože si myslím, že by slavila docela velký úspěch.
Zároveň to pro mě bylo trochu zvláštní, číst o Doktorovi, kterého znám ze seriálu, v knížce. Byla to vlastně moje první kniha o Doktorově dobrodružství, kterou jsem kdy četla. Ale i přes prvotní nechuť ve čtení pokračovat se mi nakonec opravdu zalíbila a jak jsem už napsala, klidně bych z ní udělala i seriálovou epizodu.

Zpracování

Je pravda, že na tom, jak na mě kniha zapůsobila, má určitý podíl i styl, jakým je příběh zpracován a jak je to vlastně celé napsané. Chování Doktora a Clary je vystiženo dost přesně a skoro po celou dobu, kdy jsem knihu četla, jsem si dokázala představit momentální dění, jakoby to bylo právě v seriálu. Takže Tommymu určitě palec nahoru za krásné vylíčení zásadních momentů i hlavních postav.

Překlad

Když už jsem u toho zpracování, nemohu opomenout ani překlad. Opět kvalitně odvedená práce, několikrát jsem měla chuť i smeknout nad přeložením určitých pasáží. Ze začátku jsem si musela trochu zvykat na zkrácení “sonického šroubováku” na “sonáč”, ale po pár stránkách už mi to přišlo úplně normální a tak díky za další počeštěné slovíčko do zásoby. Dál jsem se pak nasmála ještě u pojmenování toho zesilovače radosti – Ještě Jednou Pěkně Procítěně. Jak to pak zapadalo do vět, to byla bomba. Takže nejen Tommymu palec nahoru, ale i Tomášovi.

Obálka

No, grafické zpracování obálky knihy jsem si zamilovala už od prvního pohledu. A to je hlavní důvod proč to tady zmiňuji. Je opravdu pěkná, však posuďte sami.

Zdroj: Edna.cz

Nejoblíbenější část

Tak co jsem vůbec nečekala a co byla asi největší podpásovka z celé knížky byla ta část Doktorových vzpomínek. Proč. Proč to sakra udělali. Alespoň že u Desítky tam nedali Rose, to bych rovnou zabíjela pohledem. I když je pravda, že stačila pasáž Amy a Roryho na hřbitově. Bleh.
Nicméně přestože byla tahle pasáž opět zničující, dávám ji sem do “nejoblíbenější části.” Důvod je k tomu jediný a prostý. Vzhledem k tomu, že jsem z classic dílů viděla jen Unearthly child, bylo nesmírně zajímavé projít si Doktorovy nejsmutnější okamžiky od prvního Doktora až po Jedenáctku. Zase další podnět k tomu, abych se konečně na ty classic díly podívala.

Největší překvapení

Tak to byl jednoznačně úplný konec knížky aneb takový ten epilog. To jsem nečekala vůbec, ale absolutně vůbec a jakmile jsem to dočetla, asi minutu jsem seděla a opakovala jedno slovo. Co?! What?! Que?! Čo?! No, zkrátka zase se vám povedlo mě dostat. Gratuluji.

Celkové hodnocení

I přes počáteční pochyby jsem knížku dočetla s velkým nadšením a už si brousím zuby na Daleckou generaci. Knihy o Doktorovi jsou svým způsobem zajímavou obměnou a přinášejí zase jiný úhel pohledu na Doktora a všechno kolem něj. Jsem ráda, že jsem se k té knížce dostala (tímhle zároveň ještě jednou děkuju kamarádce, která mi ji koupila ^^) a… už to nebudu protahovat.
Závoji smutku dávám 8/10!

Leave a Reply

