Zlatý vlk

Autor: Bartłomiej Rychter
Přeložil: Petr Vidlák
Vydalo nakladatelství Host v Brně, roku 2013.
Hodnocení: 85%

***

Příběh se odehrává koncem devatenáctého století v polském městečku Sanok. Relativně poklidný život obyvatel města náhle naruší série vražd, z nichž plyne podezření na neznámou krvelačnou stvůru. Později se najdou i svědci, kteří tvrdí, že viděli muže, který se mění ve zvíře, konkrétně vlka. Hlavní postavou knihy je mladý domácí učitel, Borys Pasternak. Toho někteří z místních podezřívají ze spojení s tímto vraždícím tvorem, neboť občas prokazuje jakési nadpřirozené schopnosti a ve svých snech vídá blízkou budoucnost nebo události, které se právě dějí třeba až na druhém konci města. Borys se tedy rozhodne pátrat po vraždící stvůře spolu s policisty a ostatními dobrovolníky, načež se vydává pátrat na vlastní pěst. Jak to všechno dopadne? Opravdu za vraždami stojí krvelačný vlkodlak? Jak se obyvatelé města zachovají k Borysovi? To si budete muset zjistit sami…

***

Kniha Zlatý vlk si moji pozornost upoutala už relativně dávno, a to když jsem zrovna brouzdala po internetovém knihkupectví. Do oka mi padla poměrně nápadná obálka této knihy, kterou jsem si od té doby nesmírně oblíbila. Tehdy jsem ale neměla v plánu si ji objednat, takže jsem jednoduše zavřela prohlížeč a knihu Zlatý vlk jsem pustila z hlavy. Osud ale asi chtěl, abych si ji koupila, protože když jsme o pár týdnů později byly s mamkou v knihkupectví, opět jsem na ni narazila. Ačkoliv to nebyla zrovna nejlevnější kniha, máma vyslyšela moje přání a knížku mi koupila. Ještě ten den večer jsem se do ní tak začetla, že mě mamka musela donutit jít spát tím, že mi ji sebrala.

Už od prvních řádků si mě kniha získala. Naprosto. Samotný prolog je natolik působivý, že už se nemůžete dočkat toho, až se dozvíte, jak příběh bude pokračovat. Autor vytvořil vskutku působivý příběh, který zasáhne i člověka, který nemá moc rád nadpřirozené bytosti, jako jsou třeba právě vlkodlaci anebo člověka, který nemá moc rád detektivky, ačkoliv to celé vlastně jeden detektivní případ je. Na této knize si každý najde to svoje, to, co se mu líbí, a myslím si, že právě tohle ji činí natolik působivou. Ke všemu je to celé zasazené do devatenáctého století, což je doba, z historického hlediska, velice zajímavá a samotný Sanok představuje typické maloměsto plné rozličných povah, národností, názorů a vztahů mezi jeho obyvateli. Reálně zobrazená historická atmosféra dohromady s deštivým počasím, které děj knihy provází, tvoří učiněný zázrak, který čtenáře zaručeně vtáhne už po pár řádcích.

Přesvědčivost. Další věc, kterou bych zařadila mezi nejlepší vlastnosti této knihy je její přesvědčivost. Já jsem autorovi každý kousek podezření snědla i s návnadou, jak se říká, a tak si moji mysl dokonale upoutal a počínal si s ní, co si zamanul. Chci tím říct, že jakkoliv změnil podezření ze zločinu na někoho jiného, hned jsem si vytvořila teorii podporující tento směr úvah a autor pak o pár stránek dál naprosto zbořil veškeré moje úvahy uvržením podezření na někoho jiného. Celkově je tedy kniha velice přesvědčivá, a pokud byste odhadli výsledek hned na začátku, gratuluji, protože musíte být minimálně Einstein.

Na závěr přidám ještě jedno hodnocení, které se nachází na zadní straně přebalu knihy:
Historický a kulturní kontext, do něhož je příběh knihy Zlatý vlk zasazen, skvěle vystihuje dávno zaniklou dobu. Všechny ty kaluže koňské moči, hromady odpadků na dvorcích polorozpadlých chatrčí, páchnoucí uličky a jídla chudých oživují děj románu, aniž by jej jakkoli narušovaly. Rychter nenechá žádnou zápletku bez rozuzlení, celý příběh je umně doveden k nečekanému zvratu a logickému a značně dramatickému závěru. Zlatý vlk je skvělá kniha. – Matthias Kűhn (Krimi-Couch)

Leave a Reply

