Spies of Warsaw

Och můj bože! Uááá! Ehm… okej, dýchat, dýchat. Už jsem v klidu. Právě jsem dokoukala dvojdílný seriál z produkce britské BBC Spies of Warsaw.

Dej minisérie sa sústredí na francúzske a nemecké tajné služby, ktoré proti sebe v špionážnej aréne vedú boj na život a na smrť v čase, kedy armády na bojisko ešte ani nevstúpili. Plukovník Jean-Francois Mercier (David Tennant) je vyznamenaný hrdina Prvej svetovej vojny, ktorý pôsobí na francpzskej ambasáde, no zapletie sa do osídiel lží a podvodov. Medzitým sa stihne zapliesť s vášnivou Annou (Janet Montgomery), právničkou z Paríža, ktorá je v službách Spoločnosti národov. Ich zložitá ľúbostná aféra sa ďalej prehĺbi, keď nemecké tanky vyrazia skrz Čierny les smerom na Poľsko” – (ČSFD)

spies

Nebudu lhát, když řeknu, že je to ten nejlepší film, jaký jsem kdy viděla. Zároveň je to snad jediný film, který se mnou dokázal tak zamávat, že jsem ho pak musela několik minut rozdýchávat. Vážně.

Prvním faktorem mého nadšení a přívalu emocí je gradace filmu. Od počátečních zmatečných  scén, kdy se musíte zorientovat v tom, kdo hraje na kterou stranu až po závěrečných deset minut, kdy jsem jen strnule seděla se zaťatými pěstmi, střídavě se radujíc, že se dostanou za hranice a střídavě se slzami v očích napovídajíce hercům kam mají a nemají chodit, co mají a nemají dělat. Bylo to opravdu velice působivé. Když v jedné z posledních scén byla Anna v ohrožení, se slzami v očích jsem se modlila, aby Jean-Francois nějak zasáhl nebo aby se stalo něco, co odvrátí to, co se mělo stát. A to je opravdu poprvé, co jsem film takhle prožívala. Byla to neuvěřitelné. Nikdy jsem nezažila nic podobného. Fuh. Ještě teď z toho mám husí kůži.

Dalším faktorem je geniální obsazení. Netajím se tím, že absolutně zbožňuju Davida Tennanta, ale určitě to není jen o tom – hraje tam Tennant, automaticky je to skvělý film. Vůbec ne. Ale na druhou stranu… ono se opravdu málokdy stane, že když tam Tennant hraje, je to špatné. David Tennant je totiž herec s velkým H. To jeho podání Jeana-Francois bylo tak realistické, že mi dokonce hlavou proběhla myšlenka, že se tohle celé opravdu stalo a Tennant tam opravdu byl. Ale ať tady nemelu jen o Tennantovi (o tom můžeme jindy), i ostatní podali vskutku výborné herecké výkony. Například Adam Godley byl naprosto fantastický. Všem ta role ohromně sedla a nedokážu si představit, že by je hrál někdo jiný.

Vyváženost žánrů – mám na mysli, že se z toho nestala romantická fraška, která by samotný námět filmu úplně shodila. Naopak z filmu vyzařuje ponurá atmosféra té doby, nejistota, podezřívavost a to celé je okořeněné příběhem Jeana-Francois a Anny, který, byť je to zápletka takřka banální, ani zdaleka není tak obyčejný, jak se zdá. A i oni hrají velice přesvědčivě a ve chvílích kdy má, to mezi nimi patřičně jiskří.

Zkrátka řečeno, jsem naprosto nadšená a Spies of Warsaw se nyní řadí mezi absolutní top všech zhlédnutých filmů. Vřele doporučuji všem, kdo mají rádi válečnou a špionskou tématiku, fanouškům Davida Tennanta a konec konců i všem ostatním, protože tohle prostě musíte vidět.

Leave a Reply

